Börja sälja second hand, så går du till väga – allt du behöver veta.
Börja sälja second hand
Att handla second hand har aldrig varit mer populärt. I takt med att intresset för hållbarhet ökat har även nya moderna system för second hand-försäljning tillkommit. Det behöver inte längre vara krångligt att beräkna vinstmarginalskatter, hantera bokföring eller att sälja genom webbshop. I följande artikel kommer du få ta del av allt det viktigaste du bör veta innan du börjar sälja second hand i butik, genom E-handel eller varför inte både och.
Om du väljer att låta kunder lämna in varor för försäljning kan du välja att ta emot varor i bulk, till exempel en hel kasse med kläder för att sedan märka upp varorna i efterhand. Då kan du ge kunden ett inlämningskvitto som bevis på inlämningen. När du sorterar inlämnade varor kan du, genom Crona Boxnet, använda förvalda mallar med artikeltext och prisgrupp. Om det gäller dyrare varor kan du även välja att vid inlämningen tillsammans med kunden komma överens om priset.
Att hålla ordning på kommissionsförsäljning i second hand butik kan upplevas krångligt - men Crona Boxnet gör det enkelt och smidigt! Genom att erbjuda färdiga mallar och avtal mellan dig och inlämnaren kan du enkelt hålla reda på hur försäljningen ska fördelas. Du kan välja en generell kommissionssats, exempelvis fördelningen 40% till inlämnaren och 60% till butiken. Du kan även anpassa avtalet till kund, kundgrupp, artikelgrupp eller enskild vara.
När det kommer till att beräkna moms kan du vid second hand-försäljning välja att beräkna detta enligt vinstmarginalbeskattning. Detta kan upplevas som krångligt men genom Crona Boxnet beräknas detta automatiskt i systemet vilket förenklar bokföringen. Genom integreringen med Fortnox kan kassarapporten föras över digitalt och bokföras automatiskt så att du får mer tid till din butik.