Nya regler 2025: Inkomstbaserad a-kassa

Nästa år kommer stora förändringar att ske i arbetslöshetsförsäkringen. Nya regler för a-kassan träder i kraft i oktober 2025 som innebär att nivån på inkomster, i stället för arbetade dagar, avgör rätten till a-kassa.

Förändringen betyder att både individer, arbetsgivare och a-kassor kommer att behöva lägga om rutiner för att anpassa sig till de nya reglerna. I det här blogginlägget går vi på Crona igenom vad det innebär för dig som arbetsgivare och hur du kan förbereda dig inför nästa höst.

Crona bevakar naturligtvis utvecklingen och anpassar program och funktioner efter det nya regelverket.

Hur fungerar den nya inkomstbaserade a-kassan?

Den nya a-kassan är en inkomstbaserad ersättning och träder i kraft den 1 oktober 2025. Lagändringen innebär flera förändringar jämfört med det nuvarande systemet.

  • Ersättning baseras på inkomster i stället för arbetad tid. Vad en arbetstagare haft för tidigare lön får alltså större betydelse än i nuvarande regelverk. Uppgifterna kommer att hämtas direkt från arbetsgivardeklarationer, inlämnade till Skatteverket.

  • Fler personer kommer att omfattas av försäkringen, särskilt de med svagare förankring på arbetsmarknaden. Dessa personer kommer dock inte kunna få ersättning under lika lång tid som de som har en stark förankring till arbetsmarknaden och har arbetat under lång tid.

  • Taket på ersättningen som ges ut kommer att höjas till 34 000 kronor.

  • Systemet blir mer av en omställningsförsäkring med tydlig nedtrappning av ersättningen under arbetslöshetsperioden.

Syftet med den nya lagen är delvis att göra arbetslöshetsförsäkringen mer rättvis, då bland annat gig-jobbare, frilansare och de utan anställningsavtal enklare ska kunna få ta del av a-kassa och söka ersättning med det nya systemet. Det innebär att dessa grupper kommer ha samma rätt som en person som arbetat heltid att bli medlem i a-kassan.

Den nya lagen hoppas man även ska förenkla administration för både arbetslösa, arbetsgivare och a-kassor och på ett bättre sätt kunna motverka felaktiga utbetalningar.

Det kan vara bra att notera att eventuella inkomstförsäkringar som anställda har, antingen privat eller via medlemskap i arbetsgivarorganisationer, inte påverkas av de nya reglerna.

Hur påverkas arbetsgivare av en inkomstbaserad a-kassa?

Minskad administrativ börda: Arbetsgivare behöver inte längre utfärda arbetsgivarintyg för a-kassan. Detta förenklar administrationen och sparar tid för företag.

Automatiserad rapportering: Uppgifter om anställdas inkomster hämtas direkt från de månatliga arbetsgivardeklarationerna som skickas till Skatteverket. Detta eliminerar behovet av separat rapportering för a-kassan.

Minskad risk för fel: Genom att basera a-kassan på inkomstuppgifter minskar risken för felaktiga utbetalningar och fusk. Detta kan indirekt påverka arbetsgivare genom ett mer rättvist system.

Hur länge delas ersättning ut?

Regeringen menar att den nya inkomstbaserade a-kassan förstärker ersättningens roll som en omställningsförsäkring. Det baseras framför allt på att nedtrappningen av ersättningen som ges ut blir mer enhetlig.

Hur fungerar nedtrappningen av inkomstbaserad a-kassa?

  • Efter 100 dagar: Ersättningen trappas ned med 10 procentenheter.

  • Efter 200 dagar: Ersättningen trappas ned med 5 procentenheter.

  • Efter 300 dagar: Möjlighet till aktivitetsstöd finns. Aktivitetsstödet trappas ned med 5 procentenheter var 100:e dag, som lägst till 365 kronor per dag.

På vilket sätt ska fusk motverkas?

Förhoppningen är att förändringen av arbetslöshetsförsäkringen ska göra att eventuellt fusk blir lättare att upptäcka.

I det nuvarande systemet krävs att en sökande haft ett arbete under minst 6 månaders tid och arbetat minst 60 timmar per kalendermånad eller arbetat minst 420 timmar sammanhängande under 6 månader och utfört arbete minst 40 timmar under varje månad.

Att kontrollera antalet timmar kräver stort administrativt arbete och lämnar luckor för enskilda att i högre utsträckning kunna uppge felaktiga och osanna uppgifter. Genom att den nya arbetslöshetsförsäkringen kontrollerar inkomstuppgifter direkt från Skatteverket blir systemet mer korrekt och rättvist i bedömningen.  

Föregående
Föregående

EU:s lönetransparensdirektiv – Allt som arbetsgivare behöver veta

Nästa
Nästa

Nya regler för Växastöd