Skärpta krav föreslås för rapportering av VAB och föräldrapenning

Regeringen har under hösten presenterat en proposition som innebär nya krav på arbetsgivare när det gäller rapportering av frånvaro. Förslaget, som väntas träda i kraft den 1 januari 2025, innebär att arbetsgivare måste lämna uppgifter om frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning (VAB) i samband med arbetsgivardeklarationen (AGI).

Syftet med lagändringen är att stärka kontrollen av utbetalningar inom välfärdssystemet. Felaktiga utbetalningar kostar, enligt Finansdepartementet, staten miljardbelopp varje år. Hur mycket som kan kopplas till regelrätt fusk och hur mycket som beror på slarv vet man dock inte.

Den föreslagna lagändringen i proposition 2024/25:36 ses som en åtgärd för att motverka VAB-fusk och underlätta den administrativa kontrollen. Genom att koppla frånvarouppgifter från arbetsgivaren direkt till Försäkringskassans system ska processen bli både säkrare och mer effektiv.

Skatteverket kommer att ta emot uppgifterna från arbetsgivare och vidarebefordra dem till Försäkringskassan, som i sin tur kan jämföra uppgifterna mot individens ansökan om föräldrapenning.


Vad innebär detta för arbetsgivare?

För dig som arbetsgivare innebär det att ytterligare uppgifter varje månad behöver lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen.

Det gäller information om anställdas frånvaro avseende föräldraledighet och vård av barn. Det innebär ett nytt steg i månadsrapporteringen, men är samtidigt en åtgärd för att minska administrationen i efterhand och förenkla Försäkringskassans kontrollarbete.

För att skydda känslig information föreslår regeringen också en kompletterande sekretessbestämmelse för uppgifter som rör frånvaro på grund av vård av barn.


När träder de nya reglerna i kraft?

Än är det inte klart om lagändringen blir av. Först behöver riksdagen godkänna och klubba igenom propositionen. Därför finns två datum att hålla extra koll på:

• 11 december 2024: Beslut väntas tas av riksdagen.

• 1 januari 2025: Den föreslagna lagändringen planeras att träda i kraft.

Crona följer givetvis utvecklingen och håller våra kunder uppdaterade om vad nästa steg blir om den föreslagna lagändringen klubbas igenom.


Crona hjälper dig att möta kraven

På Crona arbetar vi redan nu tillsammans med Skatteverket och Försäkringskassan, via samverkansgruppen Srf LÖNSAM, för att säkerställa att de eventuella nya kraven kan mötas så smidigt som möjligt för våra kunder. Srf LÖNSAM inkluderar de flesta lönesystemtillverkarna i Sverige.

Vi arbetar för att det ska bli så enkelt som möjligt för våra kunder att skicka in dessa uppgifter i samband med AGI:n, på samma sätt som man tidigare skickade sjuklönekostnader.

Har du frågor eller funderingar?

Kontakta oss – vi finns här för att stötta dig genom varje förändring.

Föregående
Föregående

Så påverkar den nya arbetsmiljölagstiftningen arbetsgivarens ansvar 

Nästa
Nästa

Uppfyller ni EU:s krav på tidsregistrering?