Så säkrar du brandskyddet på företaget

Ett systematiskt brandskyddsarbete måste bedrivas för alla byggnader och anläggningar i Sverige. Som företagare med kontor har man ett långtgående ansvar för att brandskyddsarbetet genomförs.

Är du osäker på hur du ska gå till väga? Vi guidar dig längs processen – och tipsar om mallarna som hjälper dig att göra rätt.

Vi bjuder på mallen Brandskyddsregler 2024 där du enkelt kan upprätta en förteckning över brandskyddsregler som ska gälla inom ditt företag. Du kan ladda ned den här.

Vill du få en heltäckande koll på allt som rör brandskydd rekommenderar vi att du laddar ned vår Brandskyddshandbok – som ingår i Företagspaketet hos Crona DokuMera.

Vad är systematiskt brandskyddsarbete?

Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) innebär att man på ett strukturerat och kontinuerligt sätt arbetar med brandskydd i en byggnad eller verksamhet. Det regleras främst av följande lagrum:

• Lagen om skydd mot olyckor (2003:778)

• Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om systematiskt brandskyddsarbete (SRVFS 2004:3)

Syftet med ett systematiskt brandskyddsarbete är att i skälig omfattning:

• Hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand.

• I övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.

Vem ansvarar för brandskyddet?

Enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO), 2 kapitel 2§, är det byggnadens eller anläggningens ägare och företaget som bedriver sin verksamhet där som har det yttersta ansvaret för brandskyddet.

Enligt det allmänna rådet bör det finnas en person i verksamheten som är ansvarig för brandskydd och hantering av relevant dokumentation. Det är viktigt att komma ihåg att VD eller motsvarande alltid har det yttersta ansvaret, även om uppgiften delegerats till en annan person på företaget.

Dessutom är det viktigt att fastighetsägaren och verksamhetsutövaren tydligt definierar sina respektive ansvarsområden inom brandskyddet och gärna fastställer detta i ett avtal.

Tänk på: Den som utses till brandskyddsansvarig på företaget behöver ha tillräcklig kompetens, resurser och befogenheter för att kunna utföra sin uppgift.

Hur ska jag uppfylla mitt ansvar för brandskydd?

Det finns inga krav på att använda särskilda metoder för att efterleva reglerna om det systematiska brandskyddsarbetet. Arbetets omfattning och nivå är beroende av hur bland annat verksamheten, byggnaden och organisationen ser ut.

Det är alltså upp till dig att avgöra omfattningen och inriktningen på det systematiska brandskyddsarbetet.

Förslag på åtgärder:

1.       Kontinuerligt kontrollera, underhålla och uppdatera brandskyddet.

2.       Säkerställa att det finns rutiner för utrymning och att alla anställda känner till dessa rutiner.

3.       Tillhandahålla nödvändig utbildning och information till anställda om brandskydd och utrymningsvägar.

4.       Implementera både tekniska och organisatoriska brandskyddsåtgärder.

5.       Regelbundet kontrollera olika delar av brandskyddet för att säkerställa att funktionen upprätthålls över tid.

6.       Dokumentera brandskyddsarbetet tillräckligt för att säkerställa underhåll och att skäliga brandskyddsåtgärder vidtas.

7.       Följa gällande lagar och föreskrifter gällande brandskydd.

Hur ska brandskyddsarbetet dokumenteras?

Det finns inga bestämmelser eller krav på hur det systematiska brandskyddsarbetet ska dokumenteras. Det allmänna rådet är att det ska dokumenteras.

Att dokumentera det systematiska brandskyddsarbetet handlar inte i första hand om att visa upp dokumentationen för andra. En tydlig dokumentationen hjälper dig som ansvarig att identifiera brister i tid och skapar en tydlig översikt på vilka insatser som gjorts från år till år. I slutändan är det verksamhetens egna behov som avgör hur brandskyddsarbetet lägger upp sin dokumentation.

Genom att använda vår Brandskyddshandbok får du hjälp att dokumentera brandskyddsarbetet på ett översiktligt och smidigt sätt.

• Viktigt att komma ihåg: Skulle en brand utbryta eller en tillsyn av brandskyddet genomföras av kommunen kan man förvänta sig att dokumentation av brandskyddet kommer att efterfrågas.

Alla mallar du behöver

Som kund av Crona DokuMeras Företagspaket får du tillgång till alla mallar vi tipsar om i detta blogginlägg, och mycket, mycket mer. Crona DokuMera är Sveriges största databas av kvalitetssäkrade mallar och avtal, speciellt framtagna för företagares behov.

Gör som över 25 000 företagare: beställ Företagspaketet – för en enklare tillvaro.

Föregående
Föregående

Så förbättrar du IT-säkerheten på jobbet

Nästa
Nästa

Crona Lön - Först med ByggLösen 2.2