Kassalagen
Vad innebär kassalagen?
För dig som arbetar med fysisk försäljning är det särskilt viktigt att ha koll på kassalagen eller lagen om Kassaregister som den heter. Lagen innebär att du måste ha ett godkänt kassaregister för att kunna bedriva försäljning av varor och tjänster. Du måste även kunna ta fram och erbjuda kunderna kvitto över deras köp. Skatteverket kan göra oannonserade tillsynsbesök för att kontrollera innehav och användande av kassaregister. Om kraven inte uppfylls innebär ett sådant besök stora kostnader för ditt företag.
Vad är kassaregister och kontrollenhet?
Ett kassaregister är apparaten eller systemet som registrerar all din försäljning av varor eller tjänster mot kontant betalning. I rättslig mening tolkas begreppet kontant brett av Skatteverket och inbegriper betalning med betalkort, kreditkort, Swish, Paypal, banköverföring, och även kryptovaluta. Med Crona Boxnets molnbaserade kassasystem sparas all försäljningsinformation i molnet vilket innebär att du inte behöver ha en kassaapparat som tar upp plats på kassadisken.
För att kassaregistret ska vara godkänt bör det vara tillverkardeklarerat och anslutet till en certifierad kontrollenhet. Skatteverket godkänner inte kassaregister direkt utan godkännandet sker indirekt genom så kallade tillverkardeklarationer. Det är upp till kassaleverantören att genom tillverkardeklarationen intyga att kassalagens föreskrifter uppfylls. Du som företagare har ansvar över att se till att det kassaregister du använder följer reglerna. Innan du väljer ditt kassasystem bör du se till att kassaleventerören är seriös, har ett gott rykte och funnits på marknaden en längre tid, exempelvis vi på Crona Boxnet!
Kontrollenheten, som bör vara kopplad till kassaregistret, registrerar aktiviteten som sker i kassaregistret. Här sparas informationen i ett säkert minne som enbart Skatteverket har åtkomst till. Kontrollenheter genomgår noggrann certifiering av certifieringsinstitut och registreras därefter hos Skatteverket.
● Företag vars årsomsättning understiger gränskravet på fyra prisbasbelopp. År 2022 är detta belopp 193 200 kr inklusive moms.
● Verksamheter befriade från skattskyldighet enligt inkomstskattelagen. Hit hör stat, landsting och kommuner, konkursbon samt allmännyttiga ideella föreningar.
● Obemannad försäljning, försäljning i en automatiserad affärslokal eller varuautomatsförsäljning
● Lotteriförsäljning och vadhållning med licens enligt spellagen som säljs via ombud
● Automatspel, bingo och vissa lotterier anordnade med tillstånd enligt spellagen
● Webbhandel
● Taxiverksamhet
● Torg- och marknadshandel
Vad händer om Skatteverkets krav inte uppfylls?
Skatteverket gör oannonserade tillsynsbesök för att kontrollera att du har ett kassaregister som uppfyller de krav som finns. Vid besöket behöver du lämna de upplysningar som Skatteverket kräver. Bland annat behöver du visa kontrollkoden för specifika kvitton. Kontrollkoden återfinns normalt i ditt kassaregister om det inte står på kvittot. Andra kontroller Skatteverket kan göra är:
● Kundräkningar
● Kontrollköp
● Kvittokontroller
● Inventering av kassan
Om kraven inte uppfylls kan Skatteverket ta ut en kontrollavgift på 12 500 kr. Om en ny överträdelse sker inom ett år är avgiften 25 000 kr. Därför är det viktigt att du ser till att ditt företag följer alla Skatteverkets krav.
Med Crona Boxnets molnbaserade kassasystem, som uppfyller Skatteverket krav, kan ditt företag undvika onödiga kostnader som Skatteverkets kontrollavgifter. Crona Boxnets integration till Fortnox gör att du dessutom enkelt kan hålla koll på bokföringen. Kontakta oss så hjälper vi dig att enkelt komma igång med Crona Boxnets molnbaserade kassasystem!