Stopp för klassiska kassaapparater – Crona Easy möter småföretagens behov
En lagändring innebär att många klassiska kassaapparater inte längre kommer vara godkända av Skatteverket att använda inom några år. Som ett svar på den stundande förändringen har Crona därför lanserat det nya kassasystemet för småföretag – Crona Easy
– Vi vill möta det behov som många företag kommer ha när det kommer till digitalisering av sina kassasystem, säger Jesper Ringholm, vd för Crona Software.
Kassaregisterlagen infördes 2010 och innebär bland annat att alla som säljer varor och tjänster mot kontant- eller kortbetalning måste använda sig av ett certifierat kassaregister.
Men en lagändring innebär nu bland annat att registreringar måste kunna exporteras till en fil i XML-format – något som de flesta klassiska kassaapparater (så kallade ECR-kassor) och andra system som inte uppdateras med den nya funktionen inte klarar av.
– Krasst innebär det att de flesta kassaapparaterna inom några år kommer bli förbjudna, säger Jesper Ringholm.
Regeländringen innebär att många mindre verksamheter som kiosker, frisörer, butiker och restauranger kommer behöva byta till ett system med stöd för XML journal.
Totalstopp 2027
Lagändringen trädde i kraft den 1 januari 2022 och stakar ut utfasningen av klassiska kassaapparater i flera etapper:
Fram till sista december 2022 fick nya kassasystem utan stöd för XML journal fortfarande tillverkardeklareras.
Från och med 1 januari 2023 får inte längre kassasystem utan stöd för XML journal tillverkardeklareras eller göras större uppdateringar av. Befintliga kassasystem utan stöd för XML journal får dock fortfarande användas fram till sista december 2026.
Från och med 1 januari 2027 kommer inget kassasystem utan stöd för XML journal vara godkänt att använda av Skatteverket.
Än så länge är det alltså möjligt att använda kassasystem utan XML journal – men tiden är knapp.
– Därför har vi tagit fram en ny, slimmad och enkel produkt för kunder som vill kunna bedriva försäljning och samtidigt leva upp till kassaregisterlagen, säger Jesper Ringholm.
”Vi vill att kunder ska kunna växa hos oss”
Crona Easy är ett molnbaserat kassasystem, utan krångliga installationer som ger dig allt du behöver för att bedriva försäljning – till och med kontrollboxen för Skatteverket ingår via molnet.
– Det är en lösning som passar de mindre verksamheterna. Du kan ta emot betalning via Swish, kontanter eller kort och tanken är att den ska vara så enkel att den ersätter kassaapparaterna. Dessutom kommer Crona Easy troligtvis att effektivisera bokföringen för många kunder.
Crona Easy kan köras på vilken dator eller läsplatta som helst. Kunden väljer en enhet som dedikerad ”kassadator” men bokföring och utdrag av rapporter kan skötas från andra enheter också.
Kassasystemet kommer också förberett för att enkelt kunna skalas upp om behovet förändras.
– Vi vill att kunder ska kunna växa hos oss. Många kanske börjar som en liten butik som sedan expanderar genom att öppna en webbshop eller fler butiker. Med Crona Easy är det enkelt att uppgradera så att man får alla de funktioner man behöver när verksamheten växer, säger Jesper Ringholm.